Media & Marketing
In een reclame of een artikel mag u bijna alles zeggen. Vrijheid van meningsuiting staat aan de basis van onze democratische rechtsstaat. Maar die vrijheid is niet absoluut. Sommige dingen mag u niet zeggen of schrijven, of nét niet op die manier.
Wij weten waar de grenzen liggen en hoe u daar mee om kunt gaan. Wij houden ons bezig met alle vormen van uitingen in de (social) media. U kunt bij ons terecht met vragen over smaad, laster en privacy, waaronder het recht om vergeten te worden.
Daarnaast kennen wij alle hoeken van het reclamerecht. Wij staan grote merkhouders bij die willen adverteren volgens de regels. En wie eerlijk speelt, wil ook de concurrentie aan de regels houden. Met een snelle sommatie, en waar nodig een procedure bij rechtbank of codecommissie. Wie zelf aangesproken wordt, kan ook bij ons terecht: via een grondig verweer of een praktische schikking houden we u uit de wind.
Reclamebureaus weten al jaren de weg naar ons kantoor te vinden. Zij kunnen dankzij ons hun klanten comfort bieden door campagnes juridisch in orde af te leveren. Het zogenaamde ‘clearen’ vooraf is een belangrijk onderdeel van wat wij doen.
Vanwege onze deelname aan internationale netwerken kunnen wij u ook snel en kostenefficiënt bijstaan bij grensoverschrijdende campagnes.
Legal 500 over het team:
Hailed for its ‘high level of knowledge in the field of copyright’, is a go-to firm for brand names within the media and entertainment sector needing advice on IP-related matters. Led by Marijn Kingma, the team is deeply familiar with rights and protections afforded to literary, music and visual-audio industries. Joep Meddens is skilled at advising on advertising matters. Meddens is also noted for his experience handling complex defamation cases.
Strengths:
“‘Marijn Kingma and her team are experts in both media/communication law and entertainment law. The firm is widely recognised for its media and entertainment practice. I highly recommend them for all matters in the field of music law, audio-visual law, TV and new technology.”
“They have a very strong reputation in the media world.”
Reclamerecht
Wij adviseren over de toelaatbaarheid van alle vormen van reclame voor uiteenlopende producten en diensten. Of het nu om verpakkingen, promotionele kansspelen of de nieuwe TV-commercial gaat: wij weten wat kan en wat niet. Wij wijzen u ook de weg in het woud van de bijzondere regels die gelden voor specifieke producten en diensten zoals alcohol en andere voedingswaren, financiële diensten of reizen. Wij helpen u bij de reclamecodecommissie en bij de rechter indien een geschil daar wordt uitgemaakt.
Onrechtmatige perspublicaties (en andere onrechtmatige uitingen)
Een belangrijk deel van ons werk bestaat uit het vooraf inschatten van de risico’s van publicaties. Welke uitspraken worden gedragen door de beschikbare feiten en hoever kun je in de praktijk gaan? Mocht het tot een procedure komen, dan voeren wij die voor u (Rechtbank, Raad voor de Journalistiek).